h1

Ο αντισυνταγματικός προέλεγχος των δαπανών των ΟΤΑ και η …εξανάσταση για τις δαπάνες

21/05/2014

Πηγή: Το πολιτικό εθνικιστικό ιστολόγιο της Κυριακής

ELEGKTIKO-SYNEDRIO…πως η διασταλτική ερμηνεία του Συντάγματος εκ μέρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προέλεγχο των δαπανών ΟΤΑ διατηρεί ανοιχτή την Κερκόπορτα της σπατάλης…

Τον Ιούνιο του 2013 το Ελεγκτικό Συνέδριο, ήτοι το ανώτατο όργανο ελέγχου και κρίσης των πράξεων της Διοίκησης, ήρε με απόφασή του και τυπικά τα εμπόδια που έθετε ο νομοθέτης στους ΟΤΑ, για να περιορίσει τις κρατικές δαπάνες, καθώς η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε αντισυνταγματικό τον προέλεγχο των δαπανών των ΟΤΑ άνω των 50.000 ευρώ.

Η αντισυνταγματικότητα αφορούσε συγκεκριμένα την νομοθετική ρύθμιση που έθετε φραγμούς στα κατασκευαστικά έργα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμους και Κοινότητες), η οποία και προέβλεπε ότι για δαπάνες μεγαλύτερες των 50.000 ευρώ, απαιτείται προηγουμένως η έγκριση του γενικού γραμματέα αποκεντρωμένης διοίκησης, χωρίς ωστόσο να ορίζει η απόφαση το ανώτατο όριο δαπάνης για το οποίο ισχύει η εν λόγω αντισυνταγματικότητα.

Η απόφαση αυτή εν μέσω κρίσης ευνόησε την ανεξέλεγκτη κατασπατάληση πόρων από τους ΟΤΑ, καθώς ήρε και τυπικά το νομοθετικό εμπόδιο το οποίο μερικώς ανέκοπτε διεφθαρμένους αιρετούς να κατανέμουν ανεξέλεγκτα έργα και κονδύλια σε ημέτερους με απευθείας αναθέσεις. Καθώς βεβαίως, οι επινοητικοί Έλληνες αιρετοί, είχαν από χρόνια μηχανευθεί την οδό “διαφυγής”, που ακούει στο όνομα κατάτμηση έργου, απ’ ευθείας ανάθεση, έκδοση πολλαπλών τιμολογίων χαμηλού ύψους για ένα και μόνο έργο, η οποία  λειτούργησε και λειτουργεί ως σήμερα πολύ αποτελεσματικά, για να μην αναγκάζονται  να υποβάλλουν στο Ελεγκτικό Συνέδριο έργα και δαπάνες προς έγκριση!

Βάσει λοιπόν της ανωτέρω απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου η υποχρέωσή τους αυτή δεν υφίσταται πλέον και τυπικά, αφού οι σύμβουλοι του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου, σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών, αποφάνθηκαν ότι οι επίμαχες νομοθετικές διατάξεις πλήττουν συνταγματικά κατά τρόπο ανεπίτρεπτο, την κατοχυρωμένη από το άρθρο 102 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Επιπροσθέτως, δε, υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια εποπτείας του κράτους επί των ΟΤΑ. Κατά την κρίση των δικαστών, που έκριναν τις σχετικές διατάξεις ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες, η ζητούμενη έγκριση του εποπτεύοντος γενικού γραμματέα αποκεντρωμένης διοίκησης, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ως απλός έλεγχος νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ, καθώς επιχειρείται εκ των προτέρων έλεγχος των αξιολογήσεων, επιλογών και προτεραιοτήτων, στις οποίες προβαίνει ο ΟΤΑ για την εξυπηρέτηση των τοπικών του αναγκών. Αλλά και η απαίτηση σύμπραξης της κεντρικής διοίκησης για τη διενέργεια δαπάνης ύψους 50.000 ευρώ, εκτεινόμενη σε περισσότερα έτη, σύμφωνα με τους δικαστές «παρεμποδίζει προδήλως, ενόψει του ύψους της, την πρωτοβουλία, την ελεύθερη δράση και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ», κατά συνέπεια η σχετική διάταξη του άρθρου 21 παράγραφος 3 του Ν. 2362/1995 είναι αντίθετη προς το Σύνταγμα.

Εν κατακλείδι, η Κερκόπορτα της κατασπατάλησης πόρων εκ μέρους των ΟΤΑ συντηρήθηκε με ελεγκτική βούλα, ενώ προέκυψε και μια εκκωφαντική διγλωσσία εκ μέρους ενός ανώτατου Οργάνου της Διοίκησης, καθώς η μεταγενέστερη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 2014 για την κατασπατάληση πόρων από τους ΟΤΑ αντιφάσκει προς την ανωτέρω, προγενέστερη απόφασή του και ουδόλως αίρει τις δυσμενείς συνέπειες της διασταλτικής ερμηνείας του Συντάγματος και της απόφασης της Ολομέλειάς του!

Κυριακή Καρύδη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: